Farserede porrer med blomkål/selleri dauphinoise

IMG_0660

Jeg stod en dag med et bundt porrer som jeg ikke lige vidste hvad jeg skulle gøre med og kom så i tanke om farserede porrer. Det har jeg aldrig kastet mig ud i før. Dels fordi jeg havde hørt at det var lidt besværligt og dels fordi jeg ikke brød mig om det som barn.

Nysgerrigheden løb af med mig og jeg fandt en opskrift på nettet som jeg tog udgangspunkt i – og resultatet viste sig at blive helt anderledes end det jeg huskede som barn.

Dette var opskriften jeg tog udgangspunkt i:
http://verdenogtaerten.blogspot.dk/2013/04/kodag-med-madpakker-og-farserede-porre.htm

Det er en LCHF opskrift men kan dog tilpasses så den er knap så fed.

Farserede porrer med blomkål/selleri dauphinoise

Blomkål/knoldselleri dauphinoise
(4 personer)
3/4 blomkål, skyllet og skåret i tynde skiver
1/2 knoldselleri, renset, skrællet og skåret i tynde skiver
4 dl. piskefløde (eller madlavningsfløde)
150 gram revet ost – gerne emmentaler (eller en lightversion)
2 fed hvidløg, presset
salt, peber

Fordel blomkålsskiverne og knoldselleriskiverne i et ildfast fad. Bland fløden med 2/3 af osten, salt, peber og hvidløg og hæld det over grøntsagsblandingen. Sørg for at det fordeles jævnt. Drys med den resterende del af osten.

Bag blandingen i ovnen ved 180 grader i 30-40 min til blomkålen er mør og osten gratineret.

Farserede porrer

(4 personer) + rester
800 gram svinekød – eller hakket kalv og flæsk
1 løg fint hakket
2 fed hvidløg, presset
salt
peber
3 æg
1 1/2 spsk. husk
3 spsk. fløde eller mælk

1 bundt porrer

Rør farsen af kød, løg, hvidløg, salt, peber og æg. Tilsæt husk og fløde/Mælk og lad farsen hvile.

Imens renses porrerne og de mest grønne af toppen skæres fra. Den resterende del af porrerne deles i stykker af 3-4 cm. Tag en klump fars og fordel denne om porrestykket så porren er forseglet. Kom den farserede porre i et ildfast fad og fortsæt med resten af farsen og porrerne.

Porrerne bages i ovnen ved 180 grader i 25 -30 min. til porrerne er gyldne og gennemstegte.

Skriv et svar

