Culottesteg med rødbede/rucolasalat

IMG_0547

Da jeg var barn var min absolutte livret (udover stegt lever … :)?) culottesteg men det er ikke noget jeg har fået ret ofte som det der voksen. Der har så også lige været 10 år hvor jeg var vegetar…

Da jeg skulle hjem til mine forældre til middag for nylig foreslog jeg min mor at hun købte en culottesteg så ville jeg tage tilbehør med og stege stegen. Som sagt så gjort.

Rødbedesalaten kræver lidt planlægning da rødbederne skal ovnstege ret længe før de slipper skindet og er tilberedt men til gengæld er salaten også ret god.

Culottesteg (3-4 personer)

Culottesteg på ca. 1,1 kilo
Maldonsalt eller anden groft salt
Peber
Lidt olivenolie

Snidt fedtlaget på culotten og puds for evt. hinder på undersiden. Smør undersiden i lidt olie. Krydr med salt og peber – husk at fedtlaget kan tåle ret meget salt.

Brun stegen i ovnen ved 200 grader i 10-15 minutter. Skru ned til 160 grader og steg videre til stegen i alt har fået ca. 55 minutter. Tjek temperaturen med et stegetermometer. En rød culotte skal have en kernetemperatur på ca. 60 grader – lidt højere hvis du blot vil have den rosa. Ønsker du den rosa skal stegen have 5-10 minutter længere. Lad stegen hvile i 10-15 minutter.

(Husk at skære culotten korrekt ud i forhold til fibrene – Google det hvis du er i tvivl ..😉.

Rødbedesalat:
600 gram rødbeder
1 rød peberfrugt
300 gram tomater (gerne i forskellige farver og sorter)
300 gram rucola
200 gram feta eller gedeost

3 spsk. Rapsolie
1 spsk. Æblecidereddike
2 små fed Hvidløg
Lidt Salt
Citronsaft (fra 1 citron)

Vask rødbederne. Steg rødbederne hele og med skræl i ovnen i ca. 3 timer ved 160 grader. Du kan tjekke om rødbederne har fået nok ved at prikke i dem. Tjek rødbederne allerede ved 2 timer da tiden i ovnen afhænger af størrelsen.

Tag rødbederne ud af ovnen og lad dem køle ned. Herefter kan du trække skindet af rødbederne. Skær disse i rustikke tern.

Pensl den røde peberfrugt med olie og gril den på en grillpande eller i ovnen til skindet bliver sort. Lad den køle af. Træk skindet af skær i rustikke tern.

Skær tomaterne i rustikke tern og osten lige så og bland det hele i en skål. Bland dressingen og smag denne til og hæld den over grøntsagsblandingen.

Lige inden servering blandes den skyllede og tørrede rucolasalat i.

Jeg har ikke brug for mere tilbehør end det nævnte men det er oplagt at servere eksvis Hasselback-kartofler og evt. en god bearnaise til stegen…😉

Skriv et svar

