Citronmuffins med kokos og hindbær – glutenfri

Jeg har længe gerne villet bage med bønner – det er jo et fænomen der har herseret i de glutenfri miljøer længe. Da jeg blev ramt af en sommerhalsbetændelse og mistede lidt appetit på den konto her i sommers gjaldt det om at spise det jeg havde lyst til – for det var ikke meget.

Så da lysten til kage meldte sig og jeg havde alle ingredienserne hjemme blev det til glutenfri citronmuffins – og nøj de var gode. Så det er ikke sidste gang jeg eksperimenterer med bagværk på bønner…😉

IMG_0625

Citronmuffins med kokos og hindbær – 8 store muffins eller 12 alm. (Kan også bages i en ringform med forlænget bagetid)

5 æg – stuetemperatur
125 gram smør – blødgjort
175 gram rørsukker
Saft og skal fra 2 øko-citroner – eller mere hvis du ønsker kraftig citronsmag
1/2 tsk. natron

1 ds. butterbeans – skyllet grundigt og blendet til en lind masse.
1 tsk. bagepulver
70 gram kokosfibermel
50 gram kokosmel

Et par håndfulde skyllede hindbær

Forvarm ovnen på 180 grader.

Rør smør blødt med sukker.

Bland æggene og pisk dem lidt sammen med citronsaft og – skal samt natron og rør æggemassen langsomt i smøret mens der piskes samtidigt. Bland de blendede butterbeansne grundigt med massen sammen med bagepulveret. Tilsæt til sidst kokosfibermel og kokosmel og vend rundt. Dejen tykner øjeblikkeligt. Lad dejen hvile i 10 min.

Fordel et par hindbær i det ønskede antal forme. Fordel dejen i formene af flere omgange og for hver omgang kommes et hindbær i – 4-5 hindbær pr. muffin afhængig af størrelse og pynt til sidst med et hindbær på toppen.

Bag muffinsne i forvarmet ovn i 20-30 min. afhængigt af størrelse.

Skriv et svar

