Stenalderbrød med hytteost

IMG_0545

Jeg er som de fleste der gerne vil leve så glutenfrit som muligt glad for stenalderbrød. Da jeg ikke lever lchf er jeg dog ikke så vild med den mængde af æg og olie der bruges i brødet.

I da jeg da jeg gjorde klar til at bage opdagede jeg at jeg havde en ret stor portion hytteost som skulle bruges. Den var faktisk overskredet sidste holdbarhedsdato men både lugtede og smagte fint. Så i bedste stop spild af mad stil besluttede jeg mig for at bruge hytteosten i brødet og skære ned på mængderne af æg og olie.

Det er ikke sidste gang jeg bruger hytteost i mit stenalderbrød da resultatet blev både velsmagende og mere luftigt end et traditionelt stenalderbrød.

 Stenalderbrød med hytteost

100 gram mandler
200 gram græskarkerner
40 gram chiafrø
130 gram solsikkefrø
150 gram sesamfrø
3 æg large
300 gram hytteost 4%
1 tsk. salt
1 tsk. bagepulver

1 tsk. olie til at smøre rugbrødsformen

Bland nødder og kerner med bagepulver.  Pisk æg med hytteost og salt. Rør nøddeblandingen med æggeblandingen. Lad det trække i 10 min. mens ovnen varmer. Varm ovnen på 160 grader varmluft. Smør en rugbrødsform med olien. Fordel brødblandingen i rugbrødsformen og bag brødet i ca. 50 min.

  

Brødet skal opbevares på køl på grund af mængden af æg og hytteost. Men det smager også godt ristet på en brødrister så du undgår fornemmelsen af køleskabskoldt brød.

Skriv et svar

