Rabarber streusel tærte

IMG_0548IMG_0550

Jeg elsker rabarber og i sæsonen spiser jeg det med stor glæde og på mange måder når det er muligt.

Da jeg fik gæster til kaffen i dag var det oplagt at lave noget med rabarber. Jeg ønskede at lave noget der ikke var den gængse rabarberkompot med makroner og fløde. På flere af de amerikanske madblogs har jeg set flere opskrifter på de der kalder en streusel kage. Det er en sukkerbrødsbund, et lækkert fyld og en crumble agtig top.

Så jeg besluttede mig for at lave en kage af denne type. Jeg fandt inspiration i denne opskrift men brugte flere rabarber http://www.altfordamerne.dk/opskrifter/opskrifter/Rabarber-crumble-tarte/

Rabarber streusel kage (8 portioner)

Streusel-toppingen (crumblen):
75 gram koldt smør
75 gram rørsukker
2 tsk. vanillesukker
100 gram hvedemel

Tærtedejen:
125 gram blødt smør
160 gram sukker
2 æg
1 spsk. bagepulver
160 gram hvedemel
1 nip salt
50 gram mandelmel
4 spsk. creme fraiche 18%

Rabarberfyldet:
400 gram rabarber
12 gram hvedemel
65 gram sukker

Forvarm ovnen til 180 grader.

Lav først streusel-toppingen ved at smuldre smør med mel og sukker. Jo mindre du håndterer toppingen jo bedre bliver resultatet så det skal blot samles let og stilles til side imens du laver sukkerbrødsdejen.

Pisk smør og sukker blødt og tilsæt æggene en ad gangen. I en separat skål blandes hvedemel salt og hvedemel og melblandingen sies i dejen. Dejen vendes let med mandelmel og samles med creme fraichen.

Dejen hældes i en smurt tærteform eller springform.

De skyllede rabarber skæres i ca. 2 cm. skiver og fordeles på dejen. Melet og sukkeret blandes og fordeles over rabarberne.

Til sidst fordeles streusel-toppingen let over tærten. Det skal ikke dække helt men blot klattes over med let hånd.

Kagen bages i ovnen ved 180 grader i 35-40 min.

Jeg ynder at servere denne med en blanding af letpisket flødeskum og 38% creme fraiche (forholdet ca. 2/3 fløde og 1/3 creme fraiche) smagt til med rigeligt vanille og lidt agavesirup.

Skriv et svar

