Forskellen på den variant af 16:8 faste som jeg praktiserer og 8timers kuren

Et af de spørgsmål jeg tit bliver mødt med er hvad forskellen er på den 16:8 faste jeg praktiserer og 8 timers kuren egentligt er.

Kost i spisevinduet:
Den allerstørste forskel er relateret til kosten i spisevinduet.

Forfatteren bag 8 timers kuren reklamerer med at man kan spise alt hvad man vil og så meget man vil og stadig tabe sig. Det har jeg ikke oplevet så i den tid jeg har været på 16:8 faste har jeg researchet forskellige måder at faste 16:8 på og er nået frem til at man bør stile efter at få 80% af sit TDEE i sit spisevindue. Såfremt man er meget aktiv kan man vælge at den del af ens TDEE der er relateret til motion (udover det der svarer til let motion) er 100% bonus og ikke spise det op hver dag. Man bør dog ikke gøre dette konsistent da udsving i både indtag og motionsniveau er godt og holder forbrændingen i gang.

Motion:
Derudover tror jeg på at motion i slutningen af ens fastevindue er både sundt og fremmer vægttabet så jeg er ikke enig i at man blot bør motionere 8 min. dagligt i fastevinduet men at man bør få 30 min. om dagen såfremt det er muligt.

Løfte om hurtigt dramatisk vægttab ved minimal indsats:
Et andet punkt hvor den 16:8 faste som jeg praktiserer sig adskiller sig fra 8 timers kuren er at forfatteren bag 8 timers kuren hævder at man når opnår hurtige, store resultater og at man kan nå disse ved blot at faste 3 gange ugentligt i de 16 timer.

Jeg går ind for, at man taber sig langsomt, roligt men støt og sundt så kiloene bliver væk. Når der loves hurtige vægttab og det ikke sker er det demotiverende. Sker det alligevel uden at det er lovligt er det blot voldsomt motiverende og man tager jo med glæde et evt. hurtigt vægttab med. Men det er langtfra normen og det afhænger jo også af ens udgangspunkt. Derudover mener jeg at man bør faste 16:8 dagligt -og evt. holde en fridag ind i mellem i weekenden for at det ikke bliver for surt.

I kan læse min tidligere anmeldelse af bogen bag kuren her:
https://168paadansk.wordpress.com/2014/02/17/anmeldelse-af-bogen-bag-8-timers-kuren-the-8-hour-diet-kindle-versionen/

 

 

Skriv et svar

