Skyrboller

IMG_0421

Jeg havde en ret stor rest skyr til overs som jeg gerne ville have brugt og jeg havde lyst til en hjemmebagt bolle med ost. Derfor fik jeg inspiration fra bl.a. denne opskrift til at bage nogle boller hvor skyr var hovedingrediensen…

http://blog.gj-creative.dk/proteinboller-med-skyr/

Disse boller er gode for de af Jer der er skeptiske overfor skyr – da det er en rigtig god idé at bage med syrnede mælkeprodukter generelt. Denne opskrift indeholder ikke hverken smør eller æg men de er ikke glutenfri. Jeg har dog givet forslag til hvordan man kan gøre opskriften glutenfri hvis man har lyst.

Jeg fik 10 små boller ud af opskriften men vil nok næste gang satse på 8. De får en virkelig dejlig krumme selvom de ikke æltes grundet skyren.

IMG_0422

500 gram skyr
4 tsk. bagepulver (eller mere idéelt 2 tsk bagepulver og 2 tsk. natron da natron og det syrnede mælkeprodukt skaber en kemisk reaktion der gør at massen hæver på en anden måde).
100 gram havregryn (for glutenfri variant vælg da qunioaflager)
75 gram rugmel (for glutenfri variant vælg da en glutenfri meltype)
1 spsk. husk
1 spsk. chiafrø
2 spsk. akaciehonning
1 tsk. salt

Opvarm ovnen til 175 grader varmluft.

Bland skyr med bagepulver (bruger du natron venter du med at komme natronen i). Tilsæt honning og salt til skyren.
Bland havregryn, rugmel, husk og Chia i en anden skål.
Tilsæt nu evt. natron til skyren og bland straks skyrblandingen med havregrynsblandingen. Har du brugt natron vil du formentligt opleve at skyrblandingen bobler og udvider sig med det samme – det er normalt. Dejen skal ikke æltes men blot hænge sammen.

Form 8-10 boller af blandingen og sæt disse på en bageplade med bagepapir. Bag i ovnen i ca. 25 min indtil de har en passende farve og føles faste men ikke hårde. Sluk derefter for varmen. Lad bollerne køle ned i ovnen indtil ovnen er slukket så de får godt af den sidste restvarme.

Skriv et svar

