Vegetarisk Cottage Pie

IMG_0419

Jeg har længe gerne villet prøve at lave noget med soy-4-u og har da også købt et par pakker, når det har været på tilbud rundt omkring. Det er jo endda et rigtigt Århus-produkt og det er også Co-2 venligt. Og så smager det jo ovenikøbet ret godt som jeg nu ved selvsmag (?!) har kunnet konstatere.

Da jeg havde en rest blomkål og søde kartofler var det oplagt at lave en form for mos af det. Og da jeg godt kan lide Cottage Pie og Shepherds Pie besluttede jeg mig for at mosen skulle bruges som låg til en vegetarisk Cottage Pie. Normalt er Shepherds Pie jo lavet på lammekød og Cottage Pie er lavet på okse men denne blev så basis af et kød-erstatningsprodukt lavet på Soya.

Samtidigt havde jeg kogt en liflig fond på nogle kyllingeben jeg lidt i spøg havde fået med hjem fra Memphis RoadHouse da jeg var til all-you-can-eat Hotwings. Oh Yeah. Er du derfor vegetar erstatter du selvfølgelig blot med grøntsagsbouillon.

IMG_0409

Fonden er i øvrigt kogt på en stak kyllingeben og det jeg lige havde ved hånden ( 2 løg i kvarter, et ordentligt bundt oregano, et par fed hvidløg, et par stjerneanis, en lille rød djævlechili)
(hotwingsne var jo hotte i sig selv og tro mig der var rigeligt med smag tilbage på benene…😉

Vegetarisk Cottage Pie: (6 personer)

Grøntsagsmos til toppen:
250 gram sød kartoffel i tern
600 gram blomkål (inkl. stok) brækket i rustikke stykker

1 æg
25 gram smør

Køderstatning:
125 gram soy-4-you (jeg brugte lys)
1/2 liter fond (eller god kvalitetsbouillon)

Tomatsovs:
3 portobello svampe, renset og skivet
1 spsk. smør
1 spsk. rapsolie
2 løg i tern
4 stilke blegselleri fintsnittet
3 gulerødder i tern
2 peberfrugter i tern
2 fed hvidløg
1 stor dåse tomatpuré
1/2 liter bouillon

Evt. 100 gram revet ost

Giv de søde kartofler et opkog og lad dem koge i ca. 7-8 min. før du tilsætter blomkålen. Herefter koger det videre i ca. 4-5 min, hvorefter du tager gryden af varmen. Tjek med en kødnål om det er mørt – ellers trækker det et par min. i det varme vand.

Når det er klart dræner du blomkål og de søde kartofler og blender med 1 æg og 25 gram smør, lidt salt og peber til en jævn mos. Mosen sættes til side.

Imens udbløder du soy-4-u i varm men ikke kogende fond eller bouillon.

Kom smør og olie i en varm gryde, tilsæt svampene i skiver og lad disse få farve. Herefter tilsættes løg og blegselleri og lad disse få varme uden at de tager farve. Tilsæt de ternede gulerødder og lad disse stege med i 10 min. Herefter tilsættes peberfrugterne. Tilsæt tomatpureen og hvidløg så tomatpureen steges med i et par min. Herefter tilsætter du bouillon eller fond og lader sovsen koge lidt ind. Juster evt. med mere væske. Smag til med dine yndlingskrydderier. Tilsæt det udblødte soyaprodukt og tag sovsen af varmen. Lad tomatsovsen trække smag og lad soyaproduktet trække yderligere væske.

Herefter kommes tomatsovsen inkl. soyaproduktet i et ildfast fad. Top med grøntsagsmosen. Herefter varmes retten i en 200 grader (varmluft) varm ovn i 20-25 min til mosen tager farve. Ønsker du at gratinere med ost tages fadet herefter ud og revet ost kommes på toppen. Herefter gratineres fadet i yderligere 10-12 min. til osten er gylden.

På billedet er retten serveret med bønnefritter.

Skriv et svar

