Fredagskage – avocado og chokolade

IMG_0414

Avocado er ikke bare til det salte køkken men kan sagtens – med omtanke – bruges i det søde køkken også.

Denne opskrift er inspireret af en opskrift i en bog af Michelle Kristensen der hedder Spis og Træn efter din Kropsform. Der er nogle rigtig spændende opskrifter i som falder fint i tråd med de kostråd som giver bedst mening på en fastediæt. Jeg tror ikke på at spise efter min kropsform men jeg kan sagtens lade mig inspirere af opskrifterne…😉

Jeg var selv lidt skeptisk om denne opskrift men havde alt der skulle bruges så jeg sprang ud i det. Jeg ændrede dog lidt på opskriften og tilsatte blandt andet lidt sødme i form af Stevia rørsukker. Hvis din tand er sødere end min skal du nok justere mængden op.

Det er ikke en hvinende sød kage så er du til det helt søde så kræver kagen tilvænning. Men kan du lide bitter chokolade og det mere salte sammen med chokoladen så er kagen faktisk ret god!

Avocado/chokoladekage

50 gram quinoa (eller en rest kogt (usaltet) der svarer til ca. 1 ½ dl)
25 gram hasselnødder
3 små avocadoer (i alt ca. 250-300 gram)
1 banan (100 gram)
3 æg
150 gram mørk chokolade
1 tsk. vanillepulver
1 tsk. bagepulver
1-2 spsk. stevia rørsukker
Skal og saft af 1 økologisk appelsin
1/2 tsk salt (undlades hvis quinoaen er kogt med salt).

Har du ikke en rest kogt quinoa koges quinoa efter anvisning på pakken – undlad dog salt

Mal hasselnødderne til en forholdsvis fin mel.
1/2 af chokoladen hakkes fint og 1/2 hakkes groft.

Udsten avocadoerne og blend disse med banan og 3 æg i en food processor.
Tilsæt nødder, chokolade, vanillepulver, bagepulver, stevia rørsukker og skal og saft 1 appelsin og rør rundt i massen. Tilsæt den kogte og afkølede quinoa og evt. 1/2 tsk. salt, hvis quinoaen ikke allerede er saltet.
Rør rundt i massen og fordel denne i en lille smurt springform.

Bag ved varmluft 175 grader i 25-30 min – evt. længere. Tjek med en kødnål om kagen er bagt.

Skriv et svar

