Monthly Archives: marts 2014

Ovnbagte falafler

IMG_0428

Jeg elsker falafler og her er en metode hvor man undgår at friturestege dem. Falaflerne smager stadig som falafler – konsistensen er dog lidt anderledes men jeg synes ikke det gør noget. Inspirationen er herfra:
http://www.howsweeteats.com/2014/02/baked-falafel-with-spicy-feta-yogurt-dip/

Læs resten

Indisk – Kylling Tikka Masala

Billede

Jeg elsker mad med smag og denne opskrift på Kylling Tikka Masala smager bare godt…. 🙂

Her er den lavet i en sund variant med skyr som basis for marinaden. Kyllingen skal marinere i min. 4 timer og gerne natten over. Læs resten

Kylling med kryddersmør af chipotle/lime/koriander

IMG_0423

Da jeg så denne opskrift http://www.howsweeteats.com/2014/01/honey-chipotle-chicken-bowls/ vidste jeg bare at jeg måtte lave min egen version.

Chipotle, kylling, lime, koriander, quinoa, avocado ….. alle mine yndlingsting på samme tallerken … Læs resten

Skyrboller

IMG_0421

Jeg havde en ret stor rest skyr til overs som jeg gerne ville have brugt og jeg havde lyst til en hjemmebagt bolle med ost. Derfor fik jeg inspiration fra bl.a. denne opskrift til at bage nogle boller hvor skyr var hovedingrediensen…

http://blog.gj-creative.dk/proteinboller-med-skyr/

Disse boller er gode for de af Jer der er skeptiske overfor skyr – da det er en rigtig god idé at bage med syrnede mælkeprodukter generelt. Denne opskrift indeholder ikke hverken smør eller æg men de er ikke glutenfri. Jeg har dog givet forslag til hvordan man kan gøre opskriften glutenfri hvis man har lyst. Læs resten

Vegetarisk Cottage Pie

IMG_0419

Jeg har længe gerne villet prøve at lave noget med soy-4-u og har da også købt et par pakker, når det har været på tilbud rundt omkring. Det er jo endda et rigtigt Århus-produkt og det er også Co-2 venligt. Og så smager det jo ovenikøbet ret godt som jeg nu ved selvsmag (?!) har kunnet konstatere.

Læs resten

5 påstande om periodevis faste – myte eller fakta

Nedenunder gennemgås de 5 oftest læste/hørte påstande om periodevis faste:

1. Hold stofskiftet i live ved at spise ofte – myte

Det er fakta at vores stofskifte stiger lidt i tiden efter et måltid da kroppen bruger energi på at fordøje maden.

Men set over 24 timer er det ligegyldigt om kalorierne er indtaget som 3 måltider, 6 måltider eller 9 måltider for den sags skyld. Så så længe man på 16:8 ikke underspiser men holder sig til de retningslinier der er angivet her er det ikke hyppigheden af måltiderne der er afgørende men antallet af kalorier og kaloriernes art (fiberholdige grøntsager eksempelvis).
Læs resten

Avocodo pita pizza med korianderdressing

IMG_0418

For efter hånden længe tiden så jeg denne opskrift på en amerikansk blog som jeg holder meget af:

http://www.twopeasandtheirpod.com/avocado-pita-pizza-with-cilantro-sauce/

og jeg fik nu endelig taget mig sammen til at prøve min egen version af opskriften.

Læs resten