Blomkålstoast med skinke og ost

IMG_0403

Jeg har fået inspiration til denne opskrift i Slank og mæt med LCHF af Jane Faerber – Madbanditten – men jeg har dog lavet min egen variant af det jeg lige havde ved hånden

“Toastbrød af blomkål” (giver 8 skiver toast eller 4 sammenlagte toasts)

300 gram blomkål
100 gram feta (50%)
1 æg
evt. lidt krydderurter efter smag

1 spsk. husk
1 spsk Chia

Blomkål feta og æg finblendes – evt sammen med krydderurter.

Tilsæt 1 spsk. husk og 1 spsk. chiafrø og lad massen trække i 10-15 min indtil massen er stivnet en smule. Mens massen stivner tændes ovnen på 220 grader varmluft.

Når massen er stivnet en smule (husk og Chia suger væden) beklædes en bageplade med bagepapir og massen fordeles i et tyndt jævnt lag så hele bagepapiret dækkes.

Bages i ovnen i 15-18 min til “brødet” er gyldenbrunt. Tages herefter ud af ovnen. Brødet skæres ud i 8 firkanter.

1 toast

2 skiver blomkålstoast
1 skive skinke af god kvalitet (25 gram)
1 skive ost af god kvalitet – gerne emmentaler (25 gram)
lidt sennep
lidt smør
1 æg

Saml en toast af en skive toastbrød smurt med lidt sennep, 1 skive skinke, 1 skive emmentaler eller anden god ost med lidt smag og 1 skive toastbrød smurt med lidt sennep igen.

Smelt lidt smør på panden og steg toasten ved mellemvarme på begge sider. Sørg for at give toasten nok på oste-siden så osten smelter. Tag toasten af panden.
Steg et spejlæg efter smag og server på toasten.

På billedet er toasten serveret med en lun vintersalat – se opskrift.

Skriv et svar

