Fyldig suppe med black eyed peas, grønkål, svampe, chilli og koriander

IMG_0377

Som de fleste andre danskere har jeg haft et snert af influenza her de seneste dage og har derfor lavet en influenza-gå-væk-suppe af de ingredienser jeg nu lige havde ved hånden. Og den blev intet mindre end fantastisk.

100 gram black eyed peas (blødgjort i rigeligt vand natten over)
2 spsk. rapsolie
2 små løg
200 gram grønkål
300 gram portobello svampe
500 gram butternut squash
3-4 fed hvidløg
2 små røde chilli
1 bundt koriander
vand
herbamare
evt. lidt ingefær og stjerneanis

limesaft
fiskesovs

Kog de udblødte black eyed peas i rigeligt frisk vand i ca. 20 – 30 min. Dræn ikke vandet men salt i stedet dette efter kogning mens vandet stadig er varmt så salten kan give smag til bønnerne. Kommes salten i vandet under kogning af bønnerne risikerer du at bønnerne bliver seje i stedet for bløde når de er kogt færdig.

Suppegryden sættes over på høj varme og lidt olie tilsættes. De de skivede portobellosvampe svitses lidt ad gangen indtil de har taget en del farve. (Det gøres bedst ved ikke at vende dem for ofte). Når svampene har fået den ønskede farve tilsættes løgene og der skrues samtidigt ned for varmen da løgene ikke skal tage farve.

Den skyllede og nippede grønkål tilsættes lidt efter lidt. Grønkålen skal bare falde sammen. Butternut squash (skrællet og i tern) tilsættes sammen med hvidløg i fine skiver, chili i fine skiver og finthakkede stilke af koriander (bladene gemmes til servering.). Ønsker du at bruge ingefær hakkes dette fint og kommes ved nu.

(Jeg brugte en fond fra fryseren som blev kogt ind da jeg pocherede en kylling med asiatiske krydderier sammen med kogevandet fra bønnerne og derfor fik jeg lidt ekstra smag foræret helt gratis. Du kan i øvrigt se opskriften på den asiatiske pocherede kylling her: http://focusonflavour.wordpress.com/2013/02/19/52-fast-day-dinner-asian-poached-chicken-with-vegetable-salad-and-vietnamese-dressing/).

Det hele simres sammen ved middel varme i 10-15 minutter uden at det tager farve og herefter tilsættes evt. et par stjerneanis samt bønnerne inkl. kogevand (dog maks 1½ til 2 liter væske i alt).

Der spædes evt. op med ekstra vand og herbamare til suppen har den konsistens mht. fyld og væske som du ønsker. Ønsker du meget væske i forhold til fyld så skal du justere smagene i forhold til de mængder jeg har angivet da jeg spiser mine supper med meget fyld i forhold til væske.

Lad det hele simre sammen ved middel varme i 30-40 min og server suppen i skåle sammen med lime i skiver, lidt fiskesovs (hvis det ønskes) og hakkede korianderblade.

Opskriften er 5:2 venlig da der i en 1/5 portion af suppen er ca. 250 kcal.

Skriv et svar

