Anmeldelse af bogen bag 8 timers kuren – The 8 Hour Diet (Kindle versionen)

Som den opmærksomme læser nok har set har jeg flere gange nævnt den bog der hedder The 8 Hour Diet – 8 Timers Kuren på dansk. Bogen er skrevet af David Zinczenko og Peter Moore men er ikke oversat til dansk.

8 timers kuren er en måde at køre 16:8 faste på – men jeg kører ikke selv en fuldblodsversion af denne udgave da jeg ikke mener at det er i alt i kuren, der er specielt sagligt. Du kan jo evt. gå på hjemmesiden her og se for dig selv – den er meget amerikansk…😉

http://www.8hourdietbook.com/8hourdietbook/index

Det betyder ikke, at der ikke er gode ting i bogen og i dette indlæg vil jeg forsøge at dele skidt fra kanel lidt.

Kan jeg virkelig spise alt hvad jeg vil på kuren og i de mængder jeg vil?

Bogen (og dermed også de danske ugebladsversioner af kuren) slår sig på at man kan spise alt hvad man vil og så meget man vil og stadig opnå et vægttab så længe det er indenfor et otte timers vindue. De henviser til forskellig research, hvoraf reelt set kun et forsøg relaterer sig til 16:8 faste/spisemønstret og det er udført på mus og ikke mennesker. Forsøget kan du læse om her:

http://articles.latimes.com/2012/may/18/science/la-sci-fasting-diet-20120518

Der er den hage ved den påstand at forfatteren David Zinczenko selv er chefredaktør på det anerkendte fitnessblad Mens Health og dermed er hans udgangspunkt for hvad der er normalt og i hvilke mængder lidt anderledes end dit og mit…😉

Når man læser hans madplaner og gennemlæsr opskrifter m.v. fremgår det da også at man på en typisk dag på 8-timers kuren indtager ml. 1400-1700 kcal. Samtidigt modsiges påstanden yderligere af at han i andre af bogens afsnit gør meget ud af at skrive at man skal have en sund og velbalanceret kost med både langsomme kulhydrater, mager protein og sundt fedt.

Han går endda såvidt at han opstiller 8 superfødevare-grupper som man helst skal indtage fra hver dag:

Disse kan du læse mere om her:

http://www.8hourdietbook.com/8hourdietbook/powerfoods

Påstanden om at du kan spise alt hvad du vil og stadig tabe dig på 8 timers kuren er således en MYTE. Kostprincipperne i bogen er dog stadig fine principper og følger du dem samtidigt med et kalorieloft på 80% af dit TDEE som omtalt i denne sides FAQ vil du tabe dig – også selvom kalorierestriktionen ikke er så drastisk som på andre gængse kalorierestriktive slankekure.

Hans beskrivelse af hvorfor langsomme kulhydrater er gode er til gengæld ganske fin og for at opsummere dette så er det fordi at vi gerne vil have at kroppen først og fremmest bruger fasteperioden til at forbrænde fedt. Fylder vi kroppens lagre op på de 8 timer med masser af hurtige kulhydrater bliver disse først og fremmest forbrændt i fasteperioden. Fylder vi kroppens lagre op med en velbalanceret kost når kroppen også at få forbrændt en del af fedtdepoterne inden man begynder at indtage føde igen. Og er det, der sker noget på centimeterkontoen …😉

Kan jeg virkelig tabe mig som lovet i bogen og de danske ugeblads-uddrag?

Måske – men sandsynligvis ikke. Det er individuelt hvad man taber sig og hvor hurtigt. Det afhænger af ens udgangspunkt og hvor mange ændringer i kost og motionsmønstre man indfører samtidigt med at man starter på 16:8 fasten.

Bogen omtaler nogle ret vilde succeshistorier med voldsomt vægttab. Disse er helt sikkert ikke forfalskede men er jo måske baseret på, at det er  en 1 ud af 1000 der har oplevet en så stor succes så hurtigt. Baggrundsdata mv. er nemlig behændigt ikke beskrevet i bogen og derfor er det svært at vide reelt hvad et gennemsnits vægttab udgør.

Forfatteren selv har således alene tabt 3 kilo – ikke fordi at kuren ikke virker – men fordi han ikke trængte til at tabe sig mere. Og man kan ikke tvinge vægten ned på et usundt niveau på denne faste.

Alt i alt er opskrifterne og kostteorien gode når man ser bort fra det med spis alt hvad du vil, så meget du vil men der er ingen tvivl om at bogen ikke kan stå alene. Der skal anden teori til for at man kan finde sin egen vej til en 16:8 faste der fungerer – i hvert fald hvis vægttab ønskes som sideeffekt af fasten. Det er også derfor at denne side ikke baserer sig på teorien bag 8 timers kuren alene men også  omfavner andre aspekter af 16:8 fasten så resultatet i sidste ende bliver bedre.

Motion

Forfatteren af bogen går ind for at man træner i slutningen af sit fastevindue – og denne anbefaling går igen i de øvrige 16:8 faste/spisemønstre.

Der hvor 8 timers kuren adskiller sig er at den anbefaler 8 min. lav intensitetstræning. De 8 min. virker lidt arbitrært valgt for mig at se – det er vist mere for at understøtte hans budskab – 8 timers spisevindue, 8 gode råd, 8 superfoods etc. – snarere end det er valgt ud fra en videnskabelig betragtning.

Derfor – ønsker du at dyrke motion så dyrk den motion du har lyst til og i det tidsinterval du kan holde til det. Har du kun 8 min. til rådighed så gør det i det mindste til høj-intensitetstræning så du får mest muligt ud af de 8 min.

Kan du motionere i fastevinduet er det super – jeg oplever selv at jeg kan træne mere intenst i fastende tilstand og at jeg får mere ud af at træne fastende end i mit spisevindue. Men det er jo op til hver enkelt og individuelt om man kan eller ej. 

One response to “Anmeldelse af bogen bag 8 timers kuren – The 8 Hour Diet (Kindle versionen)

  1. Pingback: Forskellen på den variant af 16:8 faste som jeg praktiserer og 8timers kuren | 16:8 faste på dansk

Skriv et svar

