Kylling med kryddersmør af chipotle/lime/koriander

IMG_0423

Da jeg så denne opskrift http://www.howsweeteats.com/2014/01/honey-chipotle-chicken-bowls/ vidste jeg bare at jeg måtte lave min egen version.

Chipotle, kylling, lime, koriander, quinoa, avocado ….. alle mine yndlingsting på samme tallerken … og beklager men her spiser vi altså skindet for det smager forrygende…. ;)

1500 gram kyllinge under/overlår
70 gram saltet smør
1 bundt koriander (stilke og blade for sig)
1-2 øko-lime (vi bruger skallen også!)

1 ds. chipotle i adobesauce på 199 gr. (vi bruger dog kun ca. 1/4-1/2 afhængig af smagsløg)
2 fed hvidløg
1-2 spsk. akaciehonning

Tag smørret ud af køleskabet et par timer før du laver marinaden så den er blødgjort eller giv den et par sekunder i mikroen.

Kør smør med korianderstilke, hvidløg, 1/4 ds. chipotle i Adobesauce, skal fra ½ lime, saft fra 1 lime i en blender/foodprocessor så alt bliver findelt. Smag til med honning og evt. ekstra limesaft og chipotle. Findel evt. igen.

Smør smørblandingen ind i kyllingen og lad kyllingen trække et par timer (eller gerne natten over) i tætlukkede fryseplastikposer i køleskabet.

Kom kyllingen på en bageplade og i en 200 grader varm ovn (varmluft). Giv kyllingen 30-40 min indtil kødsaften er klar. Skindet bliver meget mørkt men det er meningen.

Jeg har serveret kyllingen som den er – med tilbehør af limequinoa og en salsa af avocado, forårsløg og tomater.

Skriv et svar

